Ontsporing? - wetenschaps rdzl
Waarom blijven treinen eigenlijk op de rails en ontsporen ze bijna nooit? Het kan in ieder geval niet aan de grotere cirkelvormige platen aan de binnenkant liggen want als die constant tegen de rails aan zouden worden gedrukt zou je heel vaak herrie van de wielen moeten horen. Zulke herrie hoor je echter alleen in bepaalde gevallen zoals bij passage van een wissel. |
Uitleg
De wielen van een trein lopen een beetje taps toe. De wielen hebben aan de buitenkant een kleinere omtrek dan aan de binnenkant. Als de trein te veel naar links op de rails gaat, heeft het deel van het linker wiel dat contact met de rails maakt een iets langere omtrek dan het rechter deel. In een omwenteling legt het linker wiel daardoor dus een iets langere afstand dan het rechter wiel af. Als gevolg daarvan gaat de trein weer een stukje naar rechts, zodat hij niet ontspoort. Dit gebeurt de hele tijd als de trein aan het rijden is, iedere kleine afwijking van het midden wordt zo automatisch gecorrigeerd. |
|